Nieuwsbrief Kerkuilen

Stichting Kerkuilenwerkgroep Nederland brengt al bijna 30 jaar de ‘Nieuwsbrief Uilen’ uit.

Vooruitlopend op het 30-jarig bestaan van de nieuwsbrief in 2020 is er gekozen voor een restyle.
RBF communicatie & print – al tien jaar vaste partner van de stichting – heeft ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum een nieuwe vormgeving ontwikkeld.
Het bestuur is hier zeer content mee.

 

De stappen van de restyle
Voor de restyle van het blad zijn we begonnen met een analyse van de laatste uitgaven. Hieruit hebben we geconcludeerd dat het blad erg vol is en er weinig ‘lucht’ tussen de foto’s en teksten zit. We hebben onszelf de vraag gesteld: kunnen we de lezers meer leesplezier bieden?

Vervolgens hebben we andere bladen geanalyseerd. In deze bladen hebben we gemarkeerd wat we prettig vinden om te lezen en zien.
Dit hebben we naast de huidige opmaak van de nieuwsbrief gelegd met de vraag ‘wat kunnen we terug laten komen en wat past bij de Nieuwsbrief Kerkuilen’?

Met deze kennis zijn we begonnen aan de eerste opzet. Hierin hebben we gespeeld met diverse elementen en lettertypes. Hierna hebben we het resultaat geanalyseerd en bijgeschaafd.

 

Het omslag
We kiezen ervoor om veel ruimte te gebruiken voor de coverfoto: beeld spreekt het meest.
De titel en de jaargang zijn, net als de uitgelichte items, duidelijk leesbaar.
Voor de herkenning is het logo met de url onderaan de pagina geplaatst.
De pagina wordt afgesloten met de slogan ‘voor iedereen die betrokken is bij de bescherming van uilen’.

 

Het binnenwerk
Er is gekozen voor een duidelijk en goed leesbaar lettertype voor de broodtekst. Om het geheel wat speelser te maken werken we in de titels met een ander lettertype welke ook gebruikt kan worden in de leaders.
Om te zorgen voor meer lucht, kiezen we ervoor om de toelichtingen van de foto’s te verzamelen op een punt van de pagina. Zo is er meer ruimte voor wit tussen de foto’s, wat zorgt voor rust.